EAMES & HOLLYWOOD

Curator Alexandra Midal

Het ADAM stelt Eames & Hollywood voor, een retrospectieve van onuitgegeven en weinig bekende foto's die Charles en Ray Eames maakten op de filmsets van hun vriend en beroemd regisseur Billy Wilder.

Hoewel dit facet van het koppel Californische designers en architecten minder bekend is, telt hun fotografische oeuvre meer dan 750.000 foto's: een werk dat hun visie op design ongetwijfeld beïnvloed heeft.

Met deze hoogstaande foto's geeft het koppel ons onder andere een inkijk in de coulissen van de filmindustrie van de jaren 1960, en laat het ons de filmsets en de decors van de meesterwerken van Billy Wilder ontdekken. Eames & Hollywood toont alle foto's van de reeks Movie Sets, die maar een deel is van de sterke beelden die Charles Eames heeft gemaakt.

Vergezeld van een catalogus geïllustreerd met 150 foto's omvat Eames & Hollywood in totaal 240 foto's afkomstig van de collecties van het Eames Office (LA) en de Library of Congress (Washington DC), met onder andere portretten van Audrey Hepburn en Humphrey Bogart. Eames & Hollywood toont ook foto's van assistenten, make-up artiesten en technici aan het werk evenals opname-apparatuur en decorelementen.

Deze tentoonstelling heeft ook een luik voor kinderen. Tijdens een bezoek aan de tentoonstelling ontdekken de kinderen de verschillende disciplines beoefend door de Eamesen. Een stage georganiseerd in juli geeft hen de kans een duik te nemen in de gouden tijd van de Hollywood-cinema, met zijn glamour, avontuur en glitter.

Eames en Hollywood. Charles en Ray Eames, Movie Sets, 1971.

Film Ace in the Hole / The Big Carnival - 1951

Images courtesy Eames Office. © 2016

Billy Wilder in the middle of the picture on the ladder

Catalogus Eames & Hollywood

De catalogus van de tentoonstelling Eames & Hollywood draait rond 3 thema's: het fotografische werk van
Eames, de films van Wilder en tenslotte de relaties tussen de filmindustrie en design.

Het boek Eames & Hollywood is bovendien rijk geïllustreerd, het bevat alle foto’s uit de reeks Movie Sets en ook een selectie foto’s uit de Eames Collection.

Auteur: Alexandra Midal
Formaat: 23 x 28 cm